logo primeo

15.12.2020

Audyty użyteczności. Wędrówka poznawcza i 10 heurystyk Nielsena.

Audyt UX i UI, dla niewtajemniczonych brzmi to dosyć enigmatycznie. Dla programistów i deweloperów tworzących programy lub strony internetowe, to standard w tworzeniu jakościowych i skutecznych rozwiązań, zoptymalizowanych nie tylko technicznie i pod kątem konwersji, ale także przejrzystych i przyjaznych użytkownikowi - bo w końcu o to w tym wszystkim chodzi.

Audyty użyteczności. Wędrówka poznawcza i 10 heurystyk Nielsena.

Co to jest UX i UI?

User Experience (UX) to, jak sugeruje nazwa, doświadczenie użytkownika, a konkretniej to, czego doświadcza użytkownik w interakcji z danym systemem lub stroną internetową. W praktyce jest to tworzenie interfejsów opartych na potrzebach użytkownika. W efekcie obsługa oprogramowania lub poruszanie się po stronie internetowej jest dla użytkownika łatwe i przyjemne, a co więcej prowadzi do założonego przez nas celu np. zakupu produktu.

User Interface (UI) to wizualne odzwierciedlenie prototypu stworzonego przez UX designera, z uwzględnieniem contentu graficznego marki lub produktu, a także wiedzy z zakresu projektowania grafiki i jej oddziaływania na użytkownika.

Dlaczego UX i UI są ważne?

Od UX i UI w dużej mierze zależy sukces stworzonej strony internetowej, sklepu czy aplikacji. Interfejs powinien być przejrzysty i zrozumiały dla użytkownika, łatwy i intuicyjny w użyciu, prowadzić do funkcji i informacji, których użytkownik poszukuje (lub do których powinien dotrzeć), a do tego przyjemny pod kątem wizualnym.

Wszystko to razem tworzy spójną całość, która ma dwa cele - dać użytkownikowi to, czego oczekuje i potrzebuje, a jednocześnie spełnić swoją funkcję i przeznaczenie np. zachęcić do skorzystania z usług firmy.

Audyty użyteczności - co i jak warto przetestować na początku?

Najczęściej podczas audytów UX wykorzystuje się dwie metody - heurystyczną oraz wędrówkę poznawczą. Oczywiście, metody te nie są pozbawione wad, stanowią jednak elementarną wiedzę, która na etapie testowania pozwala wychwycić podstawowe błędy, a wcześniej - na etapie projektowania - zapobiec im.

Jak przeprowadzić audyt UX - 10 heurystyk Nielsena.

Ocena heurystyczna stworzona w 1990 roku przez Jakoba Nielsena, jeszcze zanim pojawiły się pierwsze strony internetowe, w swoim założeniu miała służyć analizie użyteczności w interakcji człowiek - komputer. Dziś doskonale sprawdza się przy projektowaniu stron, w audytach UX, a nawet przy optymalizacji SEO.

Poznajcie 10 heurystyk Nielsena:

1. Widoczność statusu systemu.

Obrazek Użytkownik lubi wiedzieć, co się dzieje, na jakim etapie i gdzie się znajduje. Dobrym przykładem jest realizacja zamówienia, która przebiega krok po kroku, a użytkownik widzi graficzne odzwierciedlenie postępu tego procesu.

2. Zgodność systemu ze światem realnym.

zgodnosc z rzeczywistoscia

Oznacza to, że stosujemy język, znaki i symbole, a także schematy komunikacji zrozumiałe dla każdego użytkownika. W praktyce, strona sprzedająca oprogramowanie, powinna być napisana językiem zrozumiałym dla potencjalnego klienta, bez żargonu właściwego wyłącznie dla programistów. Tak, aby klient bez problemu znalazł produkt, którego potrzebuje.

3. Kontrola użytkownika i wolność.

Użytkownicy lubią, gdy mogą cofnąć się, naprawić ewentualne pomyłki lub całkowicie zrezygnować z działania. Jednym słowem, chcą mieć kontrolę nad tym, co robią. Przykładem jest możliwość cofania się w trakcie realizacji zamówienia i zmiana np. sposobu doręczenia lub liczby zamówionych produktów.

4. Spójność i standaryzacja.

Oznacza to, że cała strona czy też oprogramowanie powinno mieć jedno, spójne formatowanie, czyli takie same przyciski, jednolitą grafikę i rozmieszczenie elementów. Co więcej, najlepiej korzystać z ogólnie przyjętych i sprawdzonych schematów np. wygląd i umiejscowienie menu.

5. Zapobiegaj błędom.

zapobieganie bledom

Po pierwsze błędom systemu, po drugie błędom użytkownika. System powinien zawierać funkcje, które zapobiegają pomyłkom i błędom, np. pojawienie się okna z komunikatem potwierdzającym daną akcję w systemie.

6. Nie zmuszaj do zapamiętywania.

Użytkownicy systemu nie zawsze będą pamiętać o wszystkich dokonanych akcjach. Projektując interfejs trzeba skonstruować go tak, aby użytkownik na każdym etapie miał do dyspozycji niezbędne w danym momencie informacje.

7. Elastyczność i wydajność.

elastycznosc

W nawiązaniu do tego witryna czy też program powinny być użyteczne dla każdego, kto z nich korzysta, a także dostosowane do stopnia zaawansowania użytkownika.

8. Minimalizm w designie.

estetyka

Interface ma być estetyczny i miły dla oka, a przede wszystkim czytelny i przejrzysty, aby pomagać w odnalezieniu szukanych treści i funkcji.

9. Pomaganie użytkownikom wyjść z sytuacji problematycznych.

obsluga bledow

Choć błędy nie powinny się zdarzać, w końcu od tego jest heurystyka nr 5, to na wypadek ewentualnych błędów interfejs powinien w sposób zrozumiały wyjaśnić, na czym polega błąd oraz wygenerować działanie, które go naprawi.

10. Pomoc i dokumentacja.

pomoc

Zawsze znajdą się użytkownicy, którzy będą potrzebować pomocy, dlatego w odpowiednim miejscu zamieszczamy linki lub namiary do działów pomocy, FAQ lub wyposażamy użytkownika w instrukcje i materiały pomocnicze.

Audyt UX - wędrówka poznawcza.

Metoda wędrówki poznawczej często jest uzupełnieniem audytu użyteczności strony internetowej, sklepu czy też aplikacji. Polega na wcieleniu się w rolę nowego użytkownika i przejściu krok po kroku wszystkich etapów oraz sprawdzeniu poszczególnych funkcji danego produktu.

Badacz dokonuje analizy pod kątem:

  • samodzielności wykonywanych działań przez użytkownika,
  • informowania o postępach działania,
  • aktualnej fazy realizacji celu,
  • czy realizacja celu była łatwa i przyjemna.

Audyty użyteczności - dlaczego warto je przeprowadzić?

Audyt ma na celu wykrycie potencjalnych błędów i problemów, z jakimi może mieć do czynienia użytkownik naszego produktu, a następnie wyeliminowanie ich i optymalizację. Jest ważny, gdy chcemy, aby strona czy też oprogramowanie spełniało swój cel, będąc jednocześnie dla użytkownika czymś ciekawym i przyjemnym w użyciu.

Udostępnij

Najlepsze historie

  • Najlepsze narzędzia do promocji firmy w Internecie Zobacz więcej

    Najlepsze narzędzia do promocji firmy w Internecie

    15.09.2023

    Jak dotrzeć do większej liczby odbiorców i wypromować swoją firmę w Internecie? Odpowiedź na to pytanie kryje się pod dwoma słowami — odpowiedni marketing. Zobacz, z jakich narzędzi Twoja firma może skorzystać, aby zwiększyć swoją rozpoznawalność.

    Skutecznych narzędzi do promowania marki osobistej jest bardzo wiele. Na pewno o kliku z nich już słyszałeś lub jesteś w trakcie użytkowania. Z całą pewnością możemy powiedzieć, że reklama w sieci jest ważnym elementem funkcjonowania firmy. Wymagający klienci oraz większa konkurencja sprawiają, że bez względu na to, czy Twoja marka dopiero raczkuje, czy świadczy usługi od dłuższego czasu, powinna promować się w sieci.

  • Jak zoptymalizować stronę internetową pod konkretne wskaźniki Core Web Vitals? Praktyczny poradnik Zobacz więcej

    Jak zoptymalizować stronę internetową pod konkretne wskaźniki Core Web Vitals? Praktyczny poradnik

    12.05.2021

    Google wciąż zmienia swoje algorytmy, ostatnio skupiając się na aspekcie związanym z user experience, czyli doświadczeniami użytkowników stron internetowych. Już w połowie 2021 roku rozpocznie się jedna z największych aktualizacji algorytmu ostatnich lat, wprowadzająca wskaźniki Core Web Vitals, dokładnie oceniające zadowolenie i komfort odbiorców konkretnych witryn. Więcej o tym, czym są Core Web Vitals pisaliśmy TUTAJ. Zmiana ta z pewnością pokazuje nam, w jakim kierunku zmierzają kolejne kroki Google i jak istotne będzie skupienie się na użytkowniku i zapewnieniu mu pełnego komfortu użytkowania serwisów. Jak zoptymalizować stronę internetową pod wskaźniki Core Web Vitals? Co zrobić, aby już teraz przygotować witrynę do zbliżającej się aktualizacji? Podpowiadamy kilka sprawdzonych sposobów.

  • Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe – czym są oraz jak i gdzie je mierzyć? Zobacz więcej

    Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe – czym są oraz jak i gdzie je mierzyć?

    11.05.2021

    Na przestrzeni kolejnych lat sposób korzystania z Internetu znacząco się zmienił. Inaczej eksplorujemy poszczególne witryny, przykładamy większą uwagę do ich zawartości. Coraz większe znaczenie ma dla nas również to, jak na danej stronie internetowej udaje nam się poruszać i znaleźć interesującą nas zawartość. To doświadczenie użytkownika, czyli user experience (UX) ma tutaj ogromne znaczenie dla tego, jak odbieramy i oceniamy daną witrynę. To znaczenie dostrzegł też Google, który od jakiegoś czasu systematycznie wdraża inicjatywę pod nazwą Page Experience, czyli zbioru danych, które oceniają jakość stron pod kątem bezpieczeństwa oraz właśnie oczekiwań i doświadczeń użytkowników.

Dla wygody użytkownika oraz w celach statystycznych, strona wykorzystuje pliki cookie. Pozostając na niej, akceptujesz zasady polityki prywatności & cookies.