Rozpoczęcie sprzedaży online B2C dla producentów sprzedających B2B. Co musisz wiedzieć?
Firmy produkcyjne mają wysoki potencjał sprzedażowy w segmencie często przez nie pomijanym. Produkcja na dużą skalę i obsługa hurtowników lub innych przedstawicieli B2B często może zabierać z pola widzenia inny segment sprzedażowy, a mianowicie internetową sprzedaż detaliczną w sektorze B2C.
Dzisiaj przyglądamy się i doradzamy, na co trzeba zwrócić uwagę planując rozpoczęcie sprzedaży online dla sektora B2C? Pod hasłem "sklep internetowy" kryje się kilka tematów do przemyślenia, a oto ich lista.
Wybór asortymentu.
Przyjrzyj się asortymentowi swoich produktów. Wytypuj te produkty, które nadają się do sprzedaży online. Będą to takie produkty, które:
- jesteś w stanie dostarczyć kurierem (waga, rozmiar, warunki transportu),
- nie mają ograniczeń prawnych co do sprzedaży w Internecie,
- mają określoną cenę, bądź cenę ostateczną, którą da się skonfigurować (wyliczyć) online.
Z naszego punktu widzenia, jako dostawcy sklepów internetowych, ważne będzie określenie wolumenu danych, które sklep internetowy musi przyjąć i obsłużyć.
Magazyn produktów.
Żeby sprzedać, musisz wiedzieć, że w ogóle masz dany produkt na stanie magazynowym. Ile jest tego produktu i w jakich wariantach? Czy zdecydujesz się na wyodrębnienie osobnego magazynu na potrzeby prowadzenia sklepu internetowego? Jeśli nie, to w jaki sposób magazyn twojego zakładu / fabryki zostanie połączony ze sklepem internetowym? Chodzi o to, aby stany magazynowe zgadzały się, a dodatkowy kanał sprzedaży nie robił zamieszania na produkcji.
Księgowość i fakturowanie.
Każdy kontrahent, nawet osoba fizyczna, może oczekiwać wystawienia faktury. Skonsultuj ze swoim księgowym, jakie możliwości fakturowania zostaną przewidziane dla sklepu internetowego? Czy potrzebna będzie osobna numeracja takich faktur? Oraz czy faktury będą wystawiane "ręcznie" przez księgowych, czy miałoby się to dziać automatycznie za pomocą specjalnego systemu?
Metody płatności.
Jako właściciel firmy z pewnością sam jesteś użytkownikiem wielu sklepów internetowych. Także twój sklep internetowy musi zostać wyposażony w wygodne bramki płatności online. Duża wariantowość tych rozwiązań napewno każde zastanowić się nad wyborem metod płatności odpowiednich dla twojego biznesu. Z każdym dostawcą takiego systemu trzeba będzie podpisać umowę.
RODO i inne dokumenty prawne.
Dzisiaj biznes w Internecie musi dostosować się do różnych wymogów prawnych związanych czy to z ochroną kupujących czy z bezpieczeństwem danych. Dlatego bez wątpienia twoja przygoda w Internecie będzie wymagała spełnienia również wymogów prawnych w postaci przygotowania regulaminu sklepu, polityki prywatności czy polityki zwrotów.
Walory estetyczne.
Firmy produkcyjne często opierają swoją ofertę na papierowych katalogach produktów. W sprzedaży online potrzebne będą zdjęcia / wizualizacje / rendery produktów, a także ich indywidualne opisy (niezbędne przy pozycjonowaniu).
Reklama.
Należy pamiętać o tym, że firma o ugruntowanej pozycji w sektorze B2B, ciesząca się zaufaniem klientów - na rynku B2C - może być kompletnie nikomu nie znana. W przypadku sprzedaży online koniecznym będzie budżet na reklamę. Będzie to dodatkowy koszt obok środków na zbudowanie samego sklepu internetowego.
Obsługa zamówień i zwrotów.
Otwierając sklep internetowy, nawet na próbę, należy zakładać, że do sprzedaży dojdzie. Dlatego po stronie firmy musi zostać wytypowana osoba bądź zespół do obsługi zamówień ze sklepu internetowego. Pamiętaj, że Internet to miejsce, gdzie wygrywasz szybkością realizacji zamówienia i jakością produktu. Twój towar będzie podlegał ocenom, a czasem także krytyce ze strony zamawiających. Towar zamówiony przez Internet, w większości przypadków można również zwrócić bez podawania przyczyny w określonym czasie.
Dodatkowe kanały sprzedaży.
Sprzedaż za pomocą sklepu internetowego to początek. Zwykle, gdy taki kanał sprzedaży sprawdza się, firmy sięgają po rozszerzenie tego modelu. I tak oprócz sklepu internetowego, możesz prowadzić również sprzedaż na Allegro, Amazonie, Facebooku czy Instagramie.
Mamy nadzieję, że dzięki powyższej liście, zwrócicie uwagę na kilka istotnych kwestii związanych z otwieraniem sprzedaży online. Jeśli zaciekawił cię ten artykuł i potrzebujesz wiecej informacji na temat sprzedaży online w sektorze B2C, to umów się na bezpłatną konsultację online tutaj.
Najlepsze historie
-
Najlepsze narzędzia do promocji firmy w Internecie
15.09.2023Jak dotrzeć do większej liczby odbiorców i wypromować swoją firmę w Internecie? Odpowiedź na to pytanie kryje się pod dwoma słowami — odpowiedni marketing. Zobacz, z jakich narzędzi Twoja firma może skorzystać, aby zwiększyć swoją rozpoznawalność.
Skutecznych narzędzi do promowania marki osobistej jest bardzo wiele. Na pewno o kliku z nich już słyszałeś lub jesteś w trakcie użytkowania. Z całą pewnością możemy powiedzieć, że reklama w sieci jest ważnym elementem funkcjonowania firmy. Wymagający klienci oraz większa konkurencja sprawiają, że bez względu na to, czy Twoja marka dopiero raczkuje, czy świadczy usługi od dłuższego czasu, powinna promować się w sieci.
-
Jak zoptymalizować stronę internetową pod konkretne wskaźniki Core Web Vitals? Praktyczny poradnik
12.05.2021Google wciąż zmienia swoje algorytmy, ostatnio skupiając się na aspekcie związanym z user experience, czyli doświadczeniami użytkowników stron internetowych. Już w połowie 2021 roku rozpocznie się jedna z największych aktualizacji algorytmu ostatnich lat, wprowadzająca wskaźniki Core Web Vitals, dokładnie oceniające zadowolenie i komfort odbiorców konkretnych witryn. Więcej o tym, czym są Core Web Vitals pisaliśmy TUTAJ. Zmiana ta z pewnością pokazuje nam, w jakim kierunku zmierzają kolejne kroki Google i jak istotne będzie skupienie się na użytkowniku i zapewnieniu mu pełnego komfortu użytkowania serwisów. Jak zoptymalizować stronę internetową pod wskaźniki Core Web Vitals? Co zrobić, aby już teraz przygotować witrynę do zbliżającej się aktualizacji? Podpowiadamy kilka sprawdzonych sposobów.
-
Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe – czym są oraz jak i gdzie je mierzyć?
11.05.2021Na przestrzeni kolejnych lat sposób korzystania z Internetu znacząco się zmienił. Inaczej eksplorujemy poszczególne witryny, przykładamy większą uwagę do ich zawartości. Coraz większe znaczenie ma dla nas również to, jak na danej stronie internetowej udaje nam się poruszać i znaleźć interesującą nas zawartość. To doświadczenie użytkownika, czyli user experience (UX) ma tutaj ogromne znaczenie dla tego, jak odbieramy i oceniamy daną witrynę. To znaczenie dostrzegł też Google, który od jakiegoś czasu systematycznie wdraża inicjatywę pod nazwą Page Experience, czyli zbioru danych, które oceniają jakość stron pod kątem bezpieczeństwa oraz właśnie oczekiwań i doświadczeń użytkowników.