logo primeo

11.05.2021

Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe – czym są oraz jak i gdzie je mierzyć?

Na przestrzeni kolejnych lat sposób korzystania z Internetu znacząco się zmienił. Inaczej eksplorujemy poszczególne witryny, przykładamy większą uwagę do ich zawartości. Coraz większe znaczenie ma dla nas również to, jak na danej stronie internetowej udaje nam się poruszać i znaleźć interesującą nas zawartość. To doświadczenie użytkownika, czyli user experience (UX) ma tutaj ogromne znaczenie dla tego, jak odbieramy i oceniamy daną witrynę. To znaczenie dostrzegł też Google, który od jakiegoś czasu systematycznie wdraża inicjatywę pod nazwą Page Experience, czyli zbioru danych, które oceniają jakość stron pod kątem bezpieczeństwa oraz właśnie oczekiwań i doświadczeń użytkowników.

Core Web Vitals, czyli podstawowe wskaźniki internetowe – czym są oraz jak i gdzie je mierzyć?

Czym są Core Web Vitals?

Do wskazanych przez Google wcześniej dobrych praktyk z Page Experience (czyli m.in. protokołu HTTPS, dostosowania witryn do urządzeń mobilnych, bezpieczeństwa przeglądania oraz braku uciążliwych i pełnoekranowych reklam) od czerwca do sierpnia 2021 roku dołączyć mają Core Web Vitals, czyli konkretne wskaźniki, które mają za zadanie ocenić doświadczenia użytkownika (UX) na danej stronie internetowej.

Core Web Vitals to 3 główne wskaźniki, które mają pomóc w ocenie jakości korzystania z witryny przez jej użytkowników. Są to:

  • LCP (Largest Contentful Paint) – wskaźnik, określający czas ładowania się głównego contentu (treści lub elementu: grafiki, video, tekstu) na witrynie w widocznym dla użytkownika obszarze (above the fold). Idealny czas na pokazanie się widoku strony internetowej dla użytkownika wynosi wg Google do 2,5 sekundy. Czas powyżej 4 sekund oceniany jest jako słaby i wymagający poprawy.

Dlaczego LCP jest takie ważne?
Badania wskazują, że ponad 1/3 użytkowników opuszcza stronę internetową, której elementy ładują się dłużej niż 3 sekundy. Dla właściciela witryny, która prezentuje usługi lub sprzedaje towary to o ponad 33% mniej potencjalnych klientów jeszcze przed ich zapoznaniem się z ofertą. Szybkość serwisu to jeden z kluczowych czynników, mających wpływ na UX. Dlatego warto skupić się na optymalizacji strony tak, by maksymalnie poprawić LCP.

  • FID (First Input Delay) – wskaźnik, określający szybkość interaktywności i responsywności strony internetowej. To czas między rozpoczęciem ładowania się witryny do momentu, kiedy będzie ona interaktywna dla użytkownika i umożliwi mu korzystanie z niej, czyli np. kliknięcie w button czy otworzenie podstrony. Opóźnienie w możliwości wykonania takiej aktywności może być uciążliwe dla odbiorcy, dlatego Google zwraca uwagę na ten wskaźnik, określając czas do 100 milisekund jako dobry, a ten powyżej 300 milisekund jako wymagający poprawy.

Dlaczego FID jest takie ważne?
Płynna i bezproblemowa interakcja z serwisem internetowym ma duży wpływ na odczucia i doświadczenia użytkownika. Korzystając z witryny oczekuje on możliwości jej sprawnego przewijania, powiększania grafik, dodawania produktów do koszyka czy szybkiej reakcji na kliknięcia w buttony. Każde opóźnienie w odpowiedzi na akcję podjętą przez konsumenta treści może być źle odebrane i skutkować opuszczeniem serwisu. Należy zatem starać się monitorować i stale ulepszać wskaźnik FID.

  • CLS (Cumulative  Layout Shift) – wskaźnik, określający stabilność wizualną elementów witryny widocznych podczas jej ładowania. Mierzy on ilość przesunięć wyglądu strony, które wynikają z opóźnionego wczytywania jej poszczególnych elementów. Wartość, którą Google uznaje za dobrą, czyli wskazującą na brak przesunięć układu serwisu to maksymalnie 0.1. Powyżej 0.25 zaleca się wdrożenie działań optymalizacyjnych.

Dlaczego CLS jest takie ważne?
Przeskakiwanie i przesuwanie się ekranu na odwiedzanej stronie, spowodowane np. późniejszym załadowaniem się banera na górze strony lub grafiki w kolejnych sektorach może sprawić, że użytkownik nie będzie w stanie wykonać zaplanowanej akcji. Przykładowo nie kliknie on w konkretny produkt lub button, bo po załadowaniu się górnej grafiki przycisk przesunie się w dół. Tego typu niedogodności mogą znacząco i negatywnie wpłynąć na odbiór i zadowolenie z korzystania z serwisu.

Jak i gdzie mierzyć Core Web Vitals?

Z powodzeniem możemy, a wręcz powinniśmy, jeśli zależy nam na odpowiedniej optymalizacji i dostosowywaniu witryny do potrzeb użytkowników, korzystać z ogólnodostępnych narzędzi, które mierzą i określają poszczególne wartości CWV. Poniżej przedstawiamy listę przykładowych narzędzi i aplikacji:

  • Google Search Console – jeśli tylko mamy konto na GSC to zostało ono zaktualizowane o możliwość mierzenia Core Web Vitals. Program generuje raporty dla danych stron z podziałem na urządzenia (desktop i mobile) oraz wskazuje konkretne błędy dla stron lub podstron, które wymagają działań naprawczych lub ulepszających.
  • Page Speed Insights –po wpisaniu adresu strony internetowej lub jej podstron, wykonuje odpowiednie pomiary i przedstawia je w formie przejrzystego raportu. Narzędzie to jest niezwykle przydatne, bo w wynikach wskazuje również konkretne działania, jakie należy wdrożyć w celu polepszenia wyników.
  • Lighthouse – pozwala na przeprowadzenie dokładnych testów wskaźników CWV. Otrzymuje go każdy posiadacz Chrome DevTools.
  • WebPage Test – znana strona, na której po przeprowadzonej w 2020 roku aktualizacji możemy sprawdzić wartości wskaźników Core Web Vitals dla konkretnych witryn.
  • GTMetrix – popularne narzędzie, które w przejrzystej formie przedstawia wartości wskaźników CWV dla konkretnych adresów URL.
  • Chrome DevTools – bardzo dokładne narzędzie od Google, które precyzyjnie bada CWV.

Core Web Vitals – czynnik rankingowy istotny dla SEO

Zwrócenie uwagi Google na opisane wskaźniki ma pokazać również właścicielom stron internetowych, że obecnie jednym z najważniejszych czynników, wpływających na wyższe pozycje w wynikach organicznych wyszukiwarek jest i będzie zadowolenie użytkowników z korzystania z serwisów. Wraz z poprawą parametrów Core Web Vitals dla poszczególnych witryn zmniejszy się współczynnik odrzuceń (bounce rate) na stronach, a zwiększy konwersja i docelowo pozycje w wyszukiwarkach. Praca nad ulepszaniem stron nie będzie łatwa, bo to działania łączące wiele technicznych i optymalizacyjnych zagadnień, ale efekty, jakie może ona przynieść są tego warte.

Udostępnij

Najlepsze historie

  • 5 gigantów Doliny Krzemowej. Zobacz więcej

    5 gigantów Doliny Krzemowej.

    11.11.2020

    Udaj się z nami w wirtualną podróż i dowiedz się, co najbardziej zaskoczyło nas w siedzibie Google, Apple, Facebook, Intel i Netflix!

    Ponieważ w obecnych czasach podróżowanie zostało mocno ograniczone, postanowiliśmy zabrać Was w wirtualną podróż po siedzibach słynnych firm z Doliny Krzemowej. Z artykułu dowiecie się też, co najbardziej nas zdziwiło, zaskoczyło i zachwyciło w odwiedzanych miejscach. Jesteście gotowi? Ruszajmy!

  • Jak wstawić standardową mapę Google na stronę www? Zobacz więcej

    Jak wstawić standardową mapę Google na stronę www?

    13.07.2020

    Mapy Google to jedna z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych usług nie tylko w skali tej marki, ale generalnie pośród wszystkich dostępnych w przeglądarkach internetowych lub smartfonach.

  • Co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego? Zobacz więcej

    Co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego?

    16.04.2020

    Czy na pewno jesteś gotowy na założenie własnego sklepu internetowego? W końcu potrzeba do tego naprawdę sporo wiedzy i to nie tylko tej związanej ze sprzedawanymi produktami. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad na temat tego, co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego. Zatem przestań się obawiać, tylko rozpocznij swoją przygodę z e-commerce.

Dla wygody użytkownika oraz w celach statystycznych, strona wykorzystuje pliki cookie. Pozostając na niej, akceptujesz zasady polityki prywatności & cookies.