logo primeo

15.12.2020

Audyty użyteczności. Wędrówka poznawcza i 10 heurystyk Nielsena.

Audyt UX i UI, dla niewtajemniczonych brzmi to dosyć enigmatycznie. Dla programistów i deweloperów tworzących programy lub strony internetowe, to standard w tworzeniu jakościowych i skutecznych rozwiązań, zoptymalizowanych nie tylko technicznie i pod kątem konwersji, ale także przejrzystych i przyjaznych użytkownikowi - bo w końcu o to w tym wszystkim chodzi.

Audyty użyteczności. Wędrówka poznawcza i 10 heurystyk Nielsena.

Co to jest UX i UI?

User Experience (UX) to, jak sugeruje nazwa, doświadczenie użytkownika, a konkretniej to, czego doświadcza użytkownik w interakcji z danym systemem lub stroną internetową. W praktyce jest to tworzenie interfejsów opartych na potrzebach użytkownika. W efekcie obsługa oprogramowania lub poruszanie się po stronie internetowej jest dla użytkownika łatwe i przyjemne, a co więcej prowadzi do założonego przez nas celu np. zakupu produktu.

User Interface (UI) to wizualne odzwierciedlenie prototypu stworzonego przez UX designera, z uwzględnieniem contentu graficznego marki lub produktu, a także wiedzy z zakresu projektowania grafiki i jej oddziaływania na użytkownika.

Dlaczego UX i UI są ważne?

Od UX i UI w dużej mierze zależy sukces stworzonej strony internetowej, sklepu czy aplikacji. Interfejs powinien być przejrzysty i zrozumiały dla użytkownika, łatwy i intuicyjny w użyciu, prowadzić do funkcji i informacji, których użytkownik poszukuje (lub do których powinien dotrzeć), a do tego przyjemny pod kątem wizualnym.

Wszystko to razem tworzy spójną całość, która ma dwa cele - dać użytkownikowi to, czego oczekuje i potrzebuje, a jednocześnie spełnić swoją funkcję i przeznaczenie np. zachęcić do skorzystania z usług firmy.

Audyty użyteczności - co i jak warto przetestować na początku?

Najczęściej podczas audytów UX wykorzystuje się dwie metody - heurystyczną oraz wędrówkę poznawczą. Oczywiście, metody te nie są pozbawione wad, stanowią jednak elementarną wiedzę, która na etapie testowania pozwala wychwycić podstawowe błędy, a wcześniej - na etapie projektowania - zapobiec im.

Jak przeprowadzić audyt UX - 10 heurystyk Nielsena.

Ocena heurystyczna stworzona w 1990 roku przez Jakoba Nielsena, jeszcze zanim pojawiły się pierwsze strony internetowe, w swoim założeniu miała służyć analizie użyteczności w interakcji człowiek - komputer. Dziś doskonale sprawdza się przy projektowaniu stron, w audytach UX, a nawet przy optymalizacji SEO.

Poznajcie 10 heurystyk Nielsena:

1. Widoczność statusu systemu.

Obrazek Użytkownik lubi wiedzieć, co się dzieje, na jakim etapie i gdzie się znajduje. Dobrym przykładem jest realizacja zamówienia, która przebiega krok po kroku, a użytkownik widzi graficzne odzwierciedlenie postępu tego procesu.

2. Zgodność systemu ze światem realnym.

zgodnosc z rzeczywistoscia

Oznacza to, że stosujemy język, znaki i symbole, a także schematy komunikacji zrozumiałe dla każdego użytkownika. W praktyce, strona sprzedająca oprogramowanie, powinna być napisana językiem zrozumiałym dla potencjalnego klienta, bez żargonu właściwego wyłącznie dla programistów. Tak, aby klient bez problemu znalazł produkt, którego potrzebuje.

3. Kontrola użytkownika i wolność.

Użytkownicy lubią, gdy mogą cofnąć się, naprawić ewentualne pomyłki lub całkowicie zrezygnować z działania. Jednym słowem, chcą mieć kontrolę nad tym, co robią. Przykładem jest możliwość cofania się w trakcie realizacji zamówienia i zmiana np. sposobu doręczenia lub liczby zamówionych produktów.

4. Spójność i standaryzacja.

Oznacza to, że cała strona czy też oprogramowanie powinno mieć jedno, spójne formatowanie, czyli takie same przyciski, jednolitą grafikę i rozmieszczenie elementów. Co więcej, najlepiej korzystać z ogólnie przyjętych i sprawdzonych schematów np. wygląd i umiejscowienie menu.

5. Zapobiegaj błędom.

zapobieganie bledom

Po pierwsze błędom systemu, po drugie błędom użytkownika. System powinien zawierać funkcje, które zapobiegają pomyłkom i błędom, np. pojawienie się okna z komunikatem potwierdzającym daną akcję w systemie.

6. Nie zmuszaj do zapamiętywania.

Użytkownicy systemu nie zawsze będą pamiętać o wszystkich dokonanych akcjach. Projektując interfejs trzeba skonstruować go tak, aby użytkownik na każdym etapie miał do dyspozycji niezbędne w danym momencie informacje.

7. Elastyczność i wydajność.

elastycznosc

W nawiązaniu do tego witryna czy też program powinny być użyteczne dla każdego, kto z nich korzysta, a także dostosowane do stopnia zaawansowania użytkownika.

8. Minimalizm w designie.

estetyka

Interface ma być estetyczny i miły dla oka, a przede wszystkim czytelny i przejrzysty, aby pomagać w odnalezieniu szukanych treści i funkcji.

9. Pomaganie użytkownikom wyjść z sytuacji problematycznych.

obsluga bledow

Choć błędy nie powinny się zdarzać, w końcu od tego jest heurystyka nr 5, to na wypadek ewentualnych błędów interfejs powinien w sposób zrozumiały wyjaśnić, na czym polega błąd oraz wygenerować działanie, które go naprawi.

10. Pomoc i dokumentacja.

pomoc

Zawsze znajdą się użytkownicy, którzy będą potrzebować pomocy, dlatego w odpowiednim miejscu zamieszczamy linki lub namiary do działów pomocy, FAQ lub wyposażamy użytkownika w instrukcje i materiały pomocnicze.

Audyt UX - wędrówka poznawcza.

Metoda wędrówki poznawczej często jest uzupełnieniem audytu użyteczności strony internetowej, sklepu czy też aplikacji. Polega na wcieleniu się w rolę nowego użytkownika i przejściu krok po kroku wszystkich etapów oraz sprawdzeniu poszczególnych funkcji danego produktu.

Badacz dokonuje analizy pod kątem:

  • samodzielności wykonywanych działań przez użytkownika,
  • informowania o postępach działania,
  • aktualnej fazy realizacji celu,
  • czy realizacja celu była łatwa i przyjemna.

Audyty użyteczności - dlaczego warto je przeprowadzić?

Audyt ma na celu wykrycie potencjalnych błędów i problemów, z jakimi może mieć do czynienia użytkownik naszego produktu, a następnie wyeliminowanie ich i optymalizację. Jest ważny, gdy chcemy, aby strona czy też oprogramowanie spełniało swój cel, będąc jednocześnie dla użytkownika czymś ciekawym i przyjemnym w użyciu.

Udostępnij

Najlepsze historie

  • 5 gigantów Doliny Krzemowej. Zobacz więcej

    5 gigantów Doliny Krzemowej.

    11.11.2020

    Udaj się z nami w wirtualną podróż i dowiedz się, co najbardziej zaskoczyło nas w siedzibie Google, Apple, Facebook, Intel i Netflix!

    Ponieważ w obecnych czasach podróżowanie zostało mocno ograniczone, postanowiliśmy zabrać Was w wirtualną podróż po siedzibach słynnych firm z Doliny Krzemowej. Z artykułu dowiecie się też, co najbardziej nas zdziwiło, zaskoczyło i zachwyciło w odwiedzanych miejscach. Jesteście gotowi? Ruszajmy!

  • Jak wstawić standardową mapę Google na stronę www? Zobacz więcej

    Jak wstawić standardową mapę Google na stronę www?

    13.07.2020

    Mapy Google to jedna z najbardziej popularnych i rozpoznawalnych usług nie tylko w skali tej marki, ale generalnie pośród wszystkich dostępnych w przeglądarkach internetowych lub smartfonach.

  • Co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego? Zobacz więcej

    Co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego?

    16.04.2020

    Czy na pewno jesteś gotowy na założenie własnego sklepu internetowego? W końcu potrzeba do tego naprawdę sporo wiedzy i to nie tylko tej związanej ze sprzedawanymi produktami. Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad na temat tego, co warto wiedzieć, zanim zdecydujesz się na otworzenie sklepu internetowego. Zatem przestań się obawiać, tylko rozpocznij swoją przygodę z e-commerce.

Dla wygody użytkownika oraz w celach statystycznych, strona wykorzystuje pliki cookie. Pozostając na niej, akceptujesz zasady polityki prywatności & cookies.